Oddělení všeobecně vzdělávacích předmětů
Vedoucí oddělení
Mgr. Ing. Kateřina Holubová
Personální obsazení oddělení.
- Mgr. David Famfulík
- Mgr. Aneta Galková
- Bc. Anežka Hejnicová
- MgA. Hana Nováková
- Mgr. Michaela Petříčková
- Mgr. Aleš Sedlák
- Ing. Miloš Sobek
- Mgr. Bc. Pavel Šimáček
- MgA. Agnieszka Anna Twardoch
- Mgr. et Mgr. Jana Vrchovecká
Cíle vzdělávání ve všeobecně vzdělávacích předmětech
Úlohou všeobecně vzdělávacích předmětů je vybavit absolventy takovými teoretickými vědomostmi, které jim umožní uplatnit a rozvinout získané odborné dovednosti v praxi a připravit je pro jejich budoucí povolání. Cílem je osvojit si profesionální a kultivované vystupování, komunikaci na vysoké úrovni, získat široký přehled o vzájemném ovlivňování literatury, společensko-politických událostí, hudby a filmu, orientovat se v historii, v kulturních dějinách, zvládnout použití výpočetní techniky v pracovním i běžném životě.
- Ve výuce českého jazyka a literatury se propojují vývojové tendence literatury v souvislostech s jinými druhy umění, především s hudbou. Žáci si pěstují citlivost k textům krásné literatury. Součástí předmětu je i výuka jazyka včetně osvojení si stylistických a komunikačních dovedností.
- Ve výuce cizích jazyků, angličtiny a francouzštiny, je cílem vybavit absolventa schopností samostatně, pohotově a jazykově správně komunikovat v denním životě a rozumět odbornému textu. Na odbornou terminologii je zaměřena zvláště výuka ve vyšších ročnících konzervatoře a v předmětu angličtina též na vyšší odborné škole. Anglický jazyk je povinnou součástí jak maturitních, tak absolventských zkoušek. Ve francouzštině je významnou součástí studia poznávání francouzské kultury a hudby.
- Studium českého jazyka a literatury a cizích jazyků zároveň žákovi umožňuje složit úspěšně maturitní zkoušku po ukončeném 4. ročníku.
- Předmět základy společenských věd směřuje především k pozitivnímu ovlivnění hodnotové orientace žáků tak, aby se stali slušnými lidmi a informovanými a aktivními občany svého státu, učí je kriticky myslet a rozumět světu, v němž žijí.
- V předmětu informační a komunikační technologie probíhá práce na počítačích s operačním systémem firmy Microsoft, sadou kancelářských programů Libre Office a dalším dostupným softwarem. Cílem je rozvíjet u studentů zodpovědný přístup k informacím, dodržování formálních pravidel při tvorbě dokumentů a respektování právních norem.
- Základy společenských věd a informační a komunikační technologie jsou dle platných ŠVP nabízeny jako nepovinné zkoušky profilové části maturitní zkoušky.
- Výuka dějepisu kultivuje historické vědomí a vede k uchování kontinuity historické paměti, s důrazem na základní hodnoty evropské civilizace.
- Obsahem předmětu dějiny divadla je postihnout vznik a vývoj divadla od pravěku do tohoto století, včetně divadla amerického a orientálního. Zvláštní pozornost je věnována jeho syntetickým formám.
- Dějiny umění se zabývají vývojem uměleckých slohů a směrů od pravěku po současnost se zaměřením na výtvarné umění, v souvislosti s vývojem společnosti a různými druhy umění. Cílem je pochopit umělecká díla a jejich krásu nejen na základě historických souvislostí, ale též na základě základních znalostí výtvarné teorie a obecných zákonitostí estetických vztahů. Předmět připravuje žáka k absolventské zkoušce teoretické z odborných předmětů.
- Historicko-estetický seminář seznamuje s různými funkcemi hudby, hodnotami a normami v umění, rozvíjí schopnost samostatné práce v oblasti hudební kultury. Jeho náplní je též příprava žáka k samostatnému vypracování absolventské práce, jejíž obhajoba je součástí absolutoria v konzervatoři.
- Cílem předmětu zdravotní a pohybová výchova je především tělesná zdatnost a kultivovanost pohybového projevu žáků. Činnost v hodinách vede žáky ke správnému držení těla a dýchání a psychickému uvolnění.
- Předměty psychologie, pedagogika a didaktika přinášejí základní odborné vědomosti a dovednosti potřebné pro práci pedagoga. Cílem je podporovat samostatné pedagogické myšlení, pochopit základní vztahy a souvislosti ve vyučovacím procesu a získané dovednosti pak aplikovat ve své případné učitelské praxi. Předměty připravují žáka k absolventské zkoušce z umělecko-pedagogické přípravy.